Thursday 10 November 2011

[SHARING] Doa yang selalu kita tinggal.



اَلله أَكََْبَر كَبِيْرًا وَالحَمْدُلِلَّهِ كَثِيْرًا وَسُبْحَانَ الله بُكْرَةً وَأَصِيْلاً . إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِيْ فَطَرَ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضَ حَنِيْفًا مُسْلِمًا وَمَا أَنَا مِنَ المُشْرِكِيْن . إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِيْ وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْن لاَ شَرِيْكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا مِنَ المُسْلِمِيًن.



Allah maha besar lagi sempurna kebesaranya segala puji bagi Allah dengan pujian yang banyak . 
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang , 
sesungguhnya aku menghadapkan mukaku kepada zat yang menciptakan langit dan bumi dengan keadaan lurus dan berserah diri dan bukannya aku termasuk dalam golongan musyrik , sesungguhnya sembahyangku ibadatku , hidupku dan matiku hanya untuk Allah semesta alam . 
Tiada sekutu baginya kerana itu aku rela diperintah dan kau ini adalah golongan orang Islam.


Bacaan di atas hanyalah sunat di dalam solat. Ramai yang meninggalkannya kerana mengangap ianya hanya melambatkan solat dan membazir masa.
Kita lupa bahawa solatlah tempat kita untuk mengumpul segala jenis pahala dan doa yang free yang kita tak akan buat sekiranya bukan dalam solat.
Apalah salahnya sekiranya kita cuba untuk membaca doa di atas yang hanya mengambil masa 20 saat je...satu masa yg cukup singkat sekiranya di bandingkan kita melihat video di you tube.
Amalan sunat di luar solat pun agak susah untuk kita laksanakan seperti solat sunat or puasa sunat, kita mahu lagi skip amalan sunat di dalam solat kita..sesungguhnya ia sangat merugikan.
Jadilah insan yg sentiasa mengambil kesempatan dalam melakukan ibadat, InsyaAllah kita akn kecapi kebahagian dunia akhirat.

2 comments:

  1. Masa yg telah lepas merupakan saat yg tidak dpt digapai lagi kerana ia telah berlalu. Tapi masa yg sdg ditempuhi memerlukan kebijaksanaan kita utk menguruskannya. Ketika inlah perlu diisi dgn amalan2 bermanfaat walaupun ia hanyalah amalan sunat spt membaca al-quran serta zikir dan doa.Sedangkan masa akn dtg hanya Allah shj mengetahui apa yg berlaku.

    Terpulang kpd individu muslim dlm mengisi amalan hariannya. Semoga masa yg dianugerahkan Allah tidak berlalu begitu shj tanpa memberi manfaat.

    ReplyDelete