Tuesday 21 June 2011

Peristiwa - peristiwa Bulan Islam

Jom kita kembali di zaman sekolah dulu. Korang tahu tak peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam bulan islam?. Aku sendiri pun kadang-kadang lupa peristiwa-peristiwa penting ini yelah sebab kitakan manusia yg selalu lupa. Dari kita duk menghafal tarikh-tarikh penting yg berlaku dengan awek or boyfriend better kit abaca input di bawah ni untuk menambahkn knowledge kita yg mmg kurang. Selamat membaca ~~

MUHARAM
Maal Hijrah / Awal Muharam pada 1 haribulan dan Hari Asyura pada 10 haribulan. Kewafatan Sayidina Hassan bin Ali di Karbala dan 10 haribulan tahun ke 61 hijrah

SAFAR
Peperangan Bani Qainuqak pada tahun ke-3 Hijrah. Peperangan Khaibar pada tahun ke-1 Hijrah. Kegeringan baginda Rasulullah SAW.

RABIUL AWAL
Perlantikan baginda Rasullah SAW menjadi Rasul. Pembinaan masjid pertama di Quba' pada 8 haribulan. Keputeraan SAW pada 12 haribulan. Ketibaan Rasulullah SAW di Madinah dalam peristiwa Hijrah. Kewafatan Rasullah SAW pada 12 haribulan.

RABIUL AKHIR
Berlakunya peperangan Jamal (unta), perang saudara pertama dalam sejarah Islam. Bermulanya Kerajaan Bani Umaiyah.

JAMADIL AWAL
Kelahiran Saydina Ali bin Abi Talib pada 8 haribulan. Berlakunya peperangan Bani Salim di Bahrin.

JAMADIL AKHIR
KHalifah Saydina Abu Bakar As-Siddik meninggal dunia pada 23 haribulan tahun ke 13 hijrah. Perlantikan Saydina Umar sebagai Khalifah kedua pada 8 haribulan tahun ke 13 hijrah. Berlakunya peperangan Yarmuk di zaman pemerintahan Saydina Umar Al Khattab dalam tahun ke 13 Hijrah. Serangan ke atas Kota Makkah dan tembakan ke bangunan Kaabah pada tahun ke 73 Hijrah oleh tentera Hajjaj As-Saqati. Pembunuhan ke atas Abdullah bin Zubir yang memerintah Kota Makkah oleh Hajjaj As-Saqati bagi pihak Khalifah Abdul Malik bin Marwan. Kelahiran Siti Fatimah Az-Zahrah binti Muhammad SAW pada 20 haribulan.

REJAB
Berlaku peristiwa Israk dan Mikraj pada 26/27 haribulan. Sembahyang lima waktu diistiharkan dalam peristiwa Israk dan Mikraj. Berlaku peperangan Tabuk, peperangan terakhir yang disaksikan oleh Rasulullah SAW pada tahun ke-9 Hijrah.

SYAABAN
Malam Nisfu Syaaban pada 14 haribulan. Penukaran arah kiblat dari Masjidil Al-Aqsa di Baitul Muqqaddis ke Kaabah di Batullahil Haram pada 15 haribulan. Peperangan Banu Mustalik pada tahun ke-5 Hijrah.

RAMADHAN
Bulan Ramadhan difardhukan ke atas umat Islam untuk mengerjakan ibadat puasa.
Rasulullah SaW dan para sahabat beliau dari MAdinah pada 8 haribulan tahun ke-2 Hijrah untuk peperangan Badar. Berlakunya peperangan Badar pada 17 haribulan tahun ke-2 Hijrah. Penyempurnaan pembukaan Kota Kammah pada 10 haribulan tahun ke-8 Hijrah. Permulaan turunnya ayat-ayat suci Al-Quran pada 17 haribulan. Tragedi pembunuhan Sayadina Ali dalam tahun ke 40 Hijrah, Beliau wafat dalam keadaan ketika memasuki Masjid Kufah pada 17 Ramadhan. Malam Lailatul Qadar jatuhnya pada 21, 23, 25, 27, atau 29 Ramadhan.

SYAWAL
Umat Islam merayakan Hari Raya Fitah pada 1 haribulan. Berlakunya peperangan Uhud pada 5 haribulan dalam tahun ke-3 Hijrah. Berlakunya peperangan Khandak pada tahun ke-5 Hijrah. Kerajaan tentera Islam di zaman pemerintahan Khalifah Umar merampas bandar Madain. Tentera Islam berjaya menawan Istana Raja Farsi yang dikenali dengan nama Istana Putih dalam tahun ke-10 Hijrah.

ZULKAEDAH
Peristiwa Umrah, Perjanjian Hudaibiyyah dan Baiah Ridhwan berlaku dalam bulan ini. Rasulullah SAW meninggalkan Kota Madinah ke Makkah untuk menunaikan haji Wida' (Haji Penghabisan), Baginda SAW disertai seramai 10 000 kaum muslimin.

ZULHIJJAH
Orang Islam yang mampu difardhukan menunaikan haji di Makkah pada bulan ini. Peristiwa Haji Wida berlaku pada 8 haribulan tahun ke-10 Hijrah. Rasullah SAW menyampaikan pidato kepada kaum muslimin di Bukit Arafah sebelum selesai Ibadat Haji. Saydina Umar Al-Khattab wafat setelah dibunuh oleh Abu Lukluk berbangsa Paris beragama Majusi di malam Rabu, di akhir bulan ini pada tahun ke-23 Hijrah. Saydina Umar bin Affan dibunuh di rumahnya disamping tangannya memegang Al-Quran pada 18 haribulan tahun ke-35 Hijrah. Jatuhnya kerajaan Bani Umayyah pada 27 haribulan pada tahun ke-132 Hijrah

No comments:

Post a Comment