Monday 15 August 2011

Wanita dan kening mereka....kesian...


Assalamualaikum w.b.t

Kenapa gua letak kesian kt tajuk entry gua hari ini??mesti ramai yg mushkil kan.

Gua penah mem-post satu entry pasal wanita bertudung yg suka cukur kening ni tapi gua tetap tak puas hati dan mahu postkannya untuk 2nd time.

Gua kesian tgk wanita-wanita sekarang ini. Ramai yang baik-baik (dari luar la,hati memang gua tak tahu) tp melakukan kesilapan yang sangat besar yakni cukur kening.

Maybe ramai gurl kt luar sana yang tidak mempunyai knowledge dan tidak tahu di mana sesiapa yang mengcukur keningnya tanpa sebab akan di laknat Allah SWT.

Hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud yang menerangkan bahawa Rasulullah saw bersabda bermaksud:"Allah melaknat wanita-wanita yang mencabut bulu kening atau bulu muka (al-Namisah) atau meminta orang lain mencukur atau mencabut bulu keningnya (al-Mutanammisah), wanita yang mengasah gigi supaya kelihatan cantik.


Janganlah kita terlalu mengikut nafsu untuk menjadi cantik kerana setiap ciptaan Allah itu sudah pun cantik. Saya kesihan melihat wanita yang sudah bertudung cantik menutup aurat tetapi mencukur kening mereka....kesian..

Marilah sama-sama kita cuba untuk tidak melakukan kesilapan yg amat besar ini. Kepada kaum lelaki nasihatlah adik perempuan anda,isteri anda,girlfriend anda sekiranya anda sayangkan mereka. InsyaAllah kita boleh bersama-sama meninggalkan amalan yg dilaknati ini.

2 comments:

  1. saya cukur kening sbb suami yg suruh..sbb kening saya tebal dan serabai...dia nak muka isterinya kemas dan cantik...dan dia seronok memandang saya..

    bagaimana dgn kes saya ni...adakah juga berdosa... saya niat cantik untuk suami..kerana saya sebagai isteri wajib berhias untuk suami..

    ReplyDelete
  2. Antara kehendak Allah dgn suami hendaklah didahulukan kehendak Allah. .haram tetap haram..matlamat tidak menghalalkan cara..

    ReplyDelete