Monday 26 December 2011

[INFO] Coke & Wayang

Tahu tak apa persamaaan antara coke & wayang ??.....jawapannya...tadaaaaaaaaaaaaa ===> aku pun tak tahu sebab bukan psl persamaaan aku nk citekan hari ini..hehehe.

Tahu tak korang kenapa dekat wayang tu dorang jual air coke, pepsi dan seangkatannya untuk di beli semasa menonton dan bukannya teh O ais ke, milo O ke, sirap limau ke dan seangkatannya dengannya la...

Ini di sebabkan ianya telah menjadi trend dunia di mana kalau nk tgk wayang kena minum air-air yang bergas ni. Sape la yang jadikan trend ni ya...hmmmm..

Jom back to the future macam mana benda ni boleh jadi trend....

Pada tahun 1982 presiden coca cola pada ketika itu aku dah lupa sapa (sbb aku lum keluar kt dunia ni lg) telah membeli columbia pictures syarikat penerbitan dan pengedar filem yang tersohor di Amerika dengan tujuan  untuk mempromosikan minuman cocal cola dan bersaing dengan musuh tradisi Pepsi ketika itu..

So bermula lah era orang menonton wayang sambil minum air coke dan selepas columbia di lepaskan oleh coca cola lima tahun kemudian bermulalah pelbagai variasi minuman yg di jual di cinema..

Akhirnya satu dunia mengikut cara ini dan mengangap wayang tanpa coke or pepsi adalah tidak sah.. Aku lebih suka milo ais


p/s : Fakta ini hanyalah tekaan aku sahaja berdasarkan sejarah..benar atau tidak...wallahu a'lam


No comments:

Post a Comment